Zážitkové meditácie pre deti v škôlkach

Projekt detských meditácií ponúkam aj deťom v materských školách ako podpornú relaxačnú aktivitu, ktorá prirodzene nadväzuje na široké spektrum výchovno-vzdelávacích činností škôlky.

Meditácie sú realizované hravou a zážitkovou formou tak, aby poskytli deťom zábavu a zároveň im vytvorili priestor na tvorivé sebavyjadrenie, premýšľanie, snívanie a rozvíjanie predstáv o svete, v ktorom žijú.

Relaxačné techniky pomáhajú deťom ľahšie udržať pozornosť a umocňujú v nich pocit radostného prežívania danej činnosti prirodzeným spôsobom, ktorý podporuje zdravý sociálny a emocionálny vývin dieťaťa už v útlom veku.

Čo je cieľom relaxačných aktivít?

N

navodiť u detí stav pokojnej harmónie pomocou rozvíjania vnútornej predstavivosti;

N

posilňovať v deťoch príjemný pocit z prežívaného zážitku, ktorý si vytvárajú vlastnou vizualizáciou;

N

naučiť deti hravou a nenásilnou formou rozpúšťať prípadné napätie či iné nežiaduce emócie;

N

podporiť deti v schopnosti ohľaduplne a citlivo  komunikovať so svojimi kamarátmi;

N

rozvíjať v deťoch emocionálnu inteligenciu ako prirodzenú súčasť ich osobnostného rastu.

Ako to prebieha?

Každé stretnutie začína typickou detskou otázkou: Čo budeme dnes robiť? Akú máme tému? Čo si nám priniesla, a ďalšie v podobnom duchu 🙂

Len čo sa zvítame a naladíme na zvuk meditačnej misky alebo zvončeka, hodina sa rozbehne rozhovorom na aktuálnu tému. Hneď nato ju začneme hravo rozvíjať, čím sa deti aktívne zapoja do spoločnej hry, počas ktorej sa zároveň učíme do seba nestrkať, nesácať, nekričať a nebrať si hračky.

Každá činnosť nabáda deti k hlbšej introspekcii toho, čo práve robia a prežívajú. Učíme sa, že meditovať znamená pozorne vnímať to, čo práve robíme. Na konci hodiny zazvoní opäť meditačný zvonček, a my sa s radosťou v srdiečku a niečím ručne vyrobeným na pamiatku rozlúčime… 

Aký to má význam?

Takto podporená hra, ktorá je pre deti tým najprirodzenejším spôsobom na objavovanie vonkajšieho sveta, prispieva k rozvoju ich kritického myslenia a skúmania vlastného duševného sveta.

Čo o nás povedali škôlkári:

Meditky v škôlke sa mi veľmi páčia, lebo vždy sa hráme na niečo iné.

4-ročná Lola

Na meditke mám príjemný pocit, páčila sa mi dúhová hra aj strom.

4-ročná Zuzka

Mám rada meditačné hry, vždy si urobíme aj nejaký pekný obrázok.

4,5-ročná Klárka

Mne sa páči, keď môžem cinkať na meditačnú misku, má pekný zvuk. Počúvame aj meditačnú hudbu.

4,5-ročný Max

Je to super, keď sa hráme na predstavy, cítil som sa ako v lete na dovolenke pri mori a na toboganoch.

5-ročný Jakubko

V škôlke máme relaxačnú miestnosť, kde spolu s Mackou oddychujeme a aj o všeličom meditujeme.

5-ročná Sárinka

Šikovní škôlkári

Počas stretnutí so škôlkármi nemám, žiaľ, veľa času pofotiť všetky ich vydarené dielka, pretože každá hodina s nimi je nesmierne plná a živá. Vždy ju však ukončujeme tvorivou činnosťou, aby si deti odniesli okrem zážitkov aj niečo na pamiatku, čo im bude danú tému pripomínať. Svoje dielka hrdo vystavujú v škôlke na nástenke a potom si ich môžu zobrať aj domov.